Keemiatööstuse TOP: riik nõuab meeletult andmeid (ÄP; 21.11.16)

01.12.2016

Allikas: www.toostusuudised.ee 

21. november 2016 08:46

Värvitootmises on põhilisteks märksõnadeks keskkonna- ja kasutajasõbralikkus ning maksimaalne ohutus.

Keemiatööstuse probleemiks on riigiasutustele esitatavate andmete hulk. Ühed ja samad andmed esitatakse eri formaatides ja erinevatele ametkondadele. Olukorda aitaks töösturite sõnul lahendada üks suur andmebaas, kust ametid andmeid võtaksid.

Maailm meie ümber muutub kiiresti ja sellega koos ka seadused, mis reguleerivad kemikaalide kasutust Euroopas. "Pidevalt hinnatakse erinevate ainete kasutusvaldkondi ja omaduste ohutaset ümber. Õnneks on suurel ettevõttel lihtsam ennast muutustega pidevalt kursis hoida ja ka vastavaid muudatusi teha," toob Akzo Nobel Baltics ASi juhatuse liige Elena Past välja suure väljakutse, millega keemiatööstused igapäevaselt maadlevad.

Eskaro ASi juhatuse liige Eduard Štivelman täpsustab, et Eestis on enamus keemiatööstusi keskmise suurusega ja väiksed. "Keemia on Euroopas enim reguleeritud valdkond ja ettevõtetel on üha raskem tulla toime regulatsioonidest põhjustatud koormusega ning selleks toetusmeetmete puudumine halvendab konkurentsivõimet," räägib Štivelman.

Ta lisab, et keemiatööstus kogu maailmas muretseb oma imago pärast, sest kuuldes sõna keemia, tekib enamus inimestel kujutlus erinevatest ohtudest ja keskkonna saastamisest. "Tegelikult peavad selles harus kõik ohud olema hinnatud ja riskid kontrollitud vastavalt määruste nõuetele. Keemiaettevõtted hoolivad kemikaalide tarbijatest ja vastutavad kemikaalide käitlemise eest kogu tarne­ahelas kuni jäätmetena kõrvaldamiseni," selgitab ta.

Riik nõuab meeletult andmeid

Probleemiks on ka riigiasutustele esitatavate andmete hulk. "Ühed ja samad andmed esitatakse eri formaatides ja erinevatele ametkondadele, kuid riigis võiks olla üks andmebaas, kust ametid andmeid võtavad. See vähendaks oluliselt ettevõtete koormust," lisab Štivelman.

Euroopa Liidus vastuvõetud uus biotsiidiseadus teeb väikese- ja keskmise suurusega ettevõtjate tegutsemise raskeks, sest uute toodete registreerimine muutub kalliks ning ülemäära bürokraatlikuks ja keeruliseks.

ASi Chemi-Pharm tegevjuhi Kristo Timbergi sõnul tekib mõne toote osas lausa küsitavus, sest mõnele tootele luuakse justkui kunstlikke bürokraatlikke takistusi. Sealjuures põhjendatakse, et toode on kasutajale ohtlik. "Näiteks võiks tuua etüülpiirituse baasiliste antiseptikumide registreerimisega seonduva. Tooteid kasutatakse nii käte kui ka naha desinfitseerimiseks," räägib Timberg. "Samas on etüülpiiritus alkohoolsete jookide põhikomponendiks ja seda kasutatakse teatavasti seespidiselt ja turustatakse ilma suurema bürokraatiata."

Kuigi kõik eelmainitu tekitab Timbergi sõnul selgelt täiendavat koormust, siis tema hinnangul ollaks muutusteks piisavalt valmistunud ja sellega tullakse toime. "Seadusi peab järgima ja seda näitab aeg, mis mõjusid uus biotsiidiseadus turule avaldab. Ühest küljest annab see konkurentsi mõttes eelise suurematele rahvusvahelistele ettevõtetele ja võib tõrjuda väiksemad tegijad turult välja. Samas teame ju, et loodus tühja kohta ei salli ja kui ettevalmistused on õigel ajal tehtud, tekivad sellest ka võimalused. Seega näeme Chemi-Pharmis olukorda küll väljakutsena, kuid siiski positiivsetes toonides ning anname endast parima, et sellest võitjana välja tulla," ütleb Timberg.

Keemiatööstuse TOP

1. Interchemie Werken De Adelaar Eesti AS

2. Hermseal AS

3.-4. Eastman Specialties OÜ

3.-4. Solis BioDyne OÜ

5. Icosagen AS

6.-7. Tikkurila AS

6.-7. Baltiachemi OÜ

8. CARERIA OÜ

9. Holz Prof OÜ

10. Chemi-Pharm AS

Täismahus keemiatööstuse TOPi vaata Äripäevast.

Keemiatööstuses ei saa üle ega ümber ka keskkonna- ja inimsõbralikkusest. Inimesed on nn jubeda keemiaga ära hirmutatud ja üha raskem on ökomärgita hakkama saada.

Timberg toob välja, et tegelikult on keskkonnasõbralikkus olnud oluliseks märksõnaks juba pikka aega, sest ilma läbi ei löö ja seda eriti Skandinaavias. "Tavainimeses tekitab sõna "keemia" emotsioone, et tegemist on mingi ohtliku asjaga. Tegelikult on keemia kõikjal meie ümber. Toote- ja keskkonnaohutuses me kompromisse ei tee, sest toodame tooteid, mis puutuvad kokku inimese nahaga," selgitab ta.

"Värvitootmises on kindlasti põhilisteks märksõnadeks keskkonna- ja kasutajasõbralikkus. Maksimaalne ohutus. Aina enam pööratakse tähelepanu sellele, et kasutatavaid tooteid aktseptiks erinevate riikide allergikute organisatsioonid, kellel on pädevust ja mõju klientide teadlikkusele. Nii sise- kui välisviimistluses võidavad populaarsust juurde veepõhised tooted," lahkab keemiatööstuse trende Akzo Nobel Baltics ASi juhatuse liige Elena Past.

Eduard Štivelman ütleb, et keskkonnasõbralikkus ehk öko on toote elutsükli vältel alates teadus- ja arendustööst lõpetades toote kõrvaldamisega, mille eesmärk on minimeerida tootega seotud keskkonnamõju.

"Tooraine valikul, selle ostmisel, tootmises, müügis, turunduses ja turuinfo jagamisel peab järgima keskkonnakaitse nõudeid. See on ressursside ja energia tõhus kasutamine iga elutsükli jooksul. Oluline on kliendi keskkonnasõbralik teenindamine, et selle käigus mõju keskkonnale oleks minimeeritud. Seejuures kindlasti ka turunduses ja turuinfo jagamisel peab jagama infot keskkonna- ja inimsõbraliku kasutamise kohta," selgitab ta.

Milline on parim märgis?

"Kõige parem tõend toote keskkonnasõbralikkusest on I tüüpi ökomärgised," ütleb Štivelman. Olgu selleks Euroopa lilleke, Põhjamaade luik või Sinine ingel. "Ökomärgis on väga hea vahend toote tutvustamiseks ja tarbijate usalduse võitmiseks. Ökomärgise olemasolu tootel lihtsustab tarbijal valikute tegemist. Ajal, mil kogu maailm liigub oma ökoloogilise jalajälje vähendamise suunas, on ökomärgise taotlemine ja saamine ettevõttele väga kasulik."

Štivelmani sõnul võiks ökomärgisega tooteid pidada innovaatiliseks, sest lähenemine on teistsugune, rakendatakse uusi tehnoloogiaid või on tootmine keskkonnasõbralikum ja tõhusam.

Tööstusrevolutsiooni neljas laine põhineb eelkõige tehnoloogiatel ning näeb ette olulisi muudatusi kogu tööstusliku väärtusahela juhtimises. "See on keemiatööstuse parim tulevik," usub Štivelman. Viimastel aastatel on palju tehtud, et muuta tööstusharu efektiivsemaks ja keskkonnasõbralikumaks. "Samas vajab Eesti keemiatööstus jätkuvalt rohkem finantskapitali, oskuslikku tööjõudu ja jätkusuutlikumat tootearendust," leiab ta. Tootearenduses ja järelkasvu nimel teevad keemiatööstused koostööd ülikoolide teadlastega. Tootearenduses liigutakse pidevalt ohutumate toodete poole.

Muutuv maailm

Timberg lisab, et organisatsioonid, kes ei lähe kaasa muutustega, tehnoloogiate ja arengutega, jäävad lihtsalt kõigile jalgu. "On oluline aru saada, et muutumine on organisatsiooni loomulik seisund kogu aeg. Aina enam peavad selleks kaasatud olema kõik ettevõtte töötajad, et muutumist tähenduslikult ja tulemuslikult edasi kanda. Seepärast panustamegi arendustegevustesse igapäevaselt nii tootearenduses, protsesside arenduses, juhtimissüsteemide areduses, IT-süsteemides ja muudes valdkondades. Tänapäeval ei võida need, kes on kõige suuremad ja võimsamad, vaid need, kes suudavad kõige kiiremini muutustega kaasas käia."

Et püsida tulevikus rahvusvahelisel turul konkurentsis, peab ettevõtte tootlikkus ja ka reageerimine uutele väljakutsetele olema kiire. "Tööstus 4.0 on ilmselt läbiv märksõna kõigis tööstusharudes, keemiatööstus pole mingi erand. Praegu olemegi arendamas ja juurutamas uut IT-süsteemi, mille esimesed moodulid on juba kasutusel. Esmaseks eesmärgiks on kogu ettevõtte tegevus ühtse IT-süsteemi kaudu kokku siduda, et juhtimine ja kvaliteedi tagamine oleks vahetum ning kiirem. Samuti on oluline igapäevase töö kohta üha üksikasjalikumat infot koguda ja analüüsida, mis omakorda loob eeldused edasisteks arendusteks," räägib Timber.

Ta lisab, et Tööstus 4.0 ja IT-arendused ei ole midagi sellist, mille saaks lihtsalt ära teha. "Areng on pidev protsess ja seega on meil läbivaks jooneks just IT-süsteemide pidev arendamine aastast aastasse, et maksimaalselt ära kasutada sellest tulenevaid võimalusi."

Elen Past toob välja, et Akzo Nobelis toimub digitaliseerimine juba tootearenduskeskuste ja tehaste vahel – elektroonsed retseptid, ning kemikaaliohutuses – automatiseeritud ohutuskaardid. "Lisaks kasutame digitaalset kogu kontserni haaravat innovatsioonijuhtimissüsteemi, mis aitab leida maailmast üles just kõige novaatorlikumad projektid ja ideed ning juurutada neid siis erinevates regioonides," lisab ta.

ÜKS KÜSIMUS

Mida teete konkurentidest paremini, et tipus püsida?

Elena Past, Akzo Nobel Baltics ASi juhatuse liige

Värvitoodete turul on konkurents väga tihe ja parimate seas püsimiseks tuleb pidevalt areneda nii tootearenduses kui klientide teenindamises. Kindlasti on suur osa headel suhetel oma partneritega.

Oleme osa suurest kontsernist, mis on viimastel aastatel panustanud palju energiat oma tegevuste efektiivsemaks muutmisele. Keemiatööstus areneb kiiresti – selleks, et pidada sammu klientide sooviga kasutada keskkonnasõbralikumaid tooteid, tuleb järjepidevalt panustada tootearendusse. Usun, et oleme suutnud ajaga sammu pidada ja see on taganud ka stabiilsed tulemused. Loodame, et areng jätkub ka 2017. aastal.

Tõime turule mitmeid uusi tooteid. Oleme muutnud ettevõtte protsesse efektiivsemaks ja paindlikumaks. Ei oskagi välja tuua midagi suurt – pigem on meil olnud mitmeid väikseid kordaminekuid. Usun, et edu tagab pidev areng ettevõtte erinevates üksustes.

Eduard Štivelman, Eskaro ASi juhatuse liige

Vahetu klientidega suhtlemine ja kliendile kiire ja efektiivne lahenduste leidmine. Uute toodete arendamine ja juurutamine turul ning meie partneritele.

Mullune oli meile väga hea aasta. Tänavu on vihmased ilmad pidurdanud välistoodete müüki. Ekspordil on raske aeg, kuid on tuntav müügi taastumine Ukrainas ja Venemaal. Uuelt aastalt ootame siiski positiivsemaid tulemusi.
Suurimateks kordaminekuteks võib lugeda müügitõusu Soomes ja ISO standardite nõuetele vastava integreeritud kvaliteedi-, keskkonna- ning tööohutuse ja töötervishoiu juhtimissüsteemi juurutamist. Eskaro läbis edukalt ka ISO kvaliteedisüsteemi resertifitseerimise ning keskkonna- ning tööohutuse ja töötervishoiu juhtimissüsteemi sertifitseerimise.

Kristo Timberg, AS Chemi-Pharm tegevjuht

Panustame püsivalt palju tootearendusse. Nagu igas valdkonnas, muutuvad ka meie kliendid koguaeg teadlikumaks ja standardid turul kõrgemaks, mis tähendab, et kogu aeg on vaja hoida trendidel kätt pulsil.

Vaja on uuendada olemasolevaid ja töötada välja paremaid tooteid. Meil on pidevalt töös mitmeid projekte, kus töötame ka nn maailma mastaabis innovaatiliste ning põnevate arenduste kallal. Kes arendustegevusse ei panusta, jääb üsna kiiresti oma konkurentidest lootusetult maha.

Vähemoluline pole ka efektiivsuse tõstmine, protsesside, juhtimisüsteemi ja töötajate arendamine. Konkurentsivõime seisukohalt on ilmselgelt üks oluline osa toodete hind, mis tähendab, et lisaks toodete arendamisele ja toorainete valimisele tuleb panustada ka kogu ettevõtte efektiivsuse tõstmisele.

Viimsel paaril aastal on läinud ettevõttel stabiilselt tõusvas joones. Nii mullu kui ka sel aastal on tulnud juurde uusi turge ja ka käive ning kasum on pidevalt tõusuteel. Oleme võitnud mitmeid suuremahulisi hankeid ja lepinguid ning tulnud välja uute tooteseeriatega. Mõnes mõttes võib öelda, et see kõik on olnud ettevalmistus järgnevateks aastateks, kus ootame märkimisväärset kasvu.

Plaanis on mitmetele uutele turgudele sisenemine ja olemasolevate mahtude kasvatamine. See kõik eeldab jällegi kogu tugisüsteemi arendamist, järjest enam panustame protsesside ja juhtimisüsteemide arendusse. Praegu on arendamisel ja juurutamisel uus IT-süsteem, mis teeb ettevõtte tegevuse ühtsemaks ja sujuvamaks ning muudab reageerimisvõime paindlikumaks ja kiiremaks. Kuna meie kasvutempo juures on meie praegused ruumid üsna kitsaks jäänud, lükkame juba sel aastal käima uue tehase projekti.

Saime juurde olulise kliendi Skandinaavia turul ja meie uus eksklusiivkosmeetika tooteliin Domina Elegans on saanud endale ka hea meeskonna. Desinfektantide ja puhastusvahendite kõrval ongi meil järgnevatel aastatel põnevad ajad ees just eksklusiivkosmeetika toodetega, millega oleme sisenemas mitmetele suurtele turgudele Euroopas ja Aasias. Kas ja kui kiiresti meil seal kasvada õnnestub, näitab juba lähitulevik, aga plaanid ja ambitsioonid on suured.

Viimati uuendatud 01.12.2016