ECHA avaldas regulatiivsete vajaduste hindamise aruande terve isotsüanaatide ainerühma kohta

Pexels

Ainerühma regulatiivsete vajaduste hindamise eesmärk on aidata ametiasutustel jõuda järeldusele, milline on ainete rühma või üksiku aine puhul tuvastatud probleemide lahendamiseks kõige sobivam viis, st selgitada, millist regulatiivsete riskijuhtimisvahendite kombinatsiooni kasutada ning millised on nende regulatiivsete meetmete algatamiseks ja kasutuselevõtmiseks vajalikud vaheetapid (näiteks andmete genereerimine).

Regulatiivsete vajaduste hindamisel võib jõuda järeldusele, et aine(te) (ainete rühma) puhul on nõutav regulatiivne riskijuhtimine ELi tasandil (nt ühtlustatud klassifikatsioon ja märgistus, kandidaatainete loetellu kandmine, piirang, muud ELi õiguslikud nõuded) või et regulatiivseid meetmeid ei ole vaja võtta ELi tasandil.

Antud juhul, kus hinnati kõiki isotsüanaatide ainerühma kuuluvaid aineid, jõuti järeldusele, et täiendavaid regulatiivseid meetmeid ON VAJA. Eelkõige puudutab see neid isotsüanaate, mis praeguses raamistikus jäävad REACH piirangute kohaldamisalast välja. 

ECHA on oma 28.06.23 aruandes rühmitanud struktuurilt sarnased ained alljärgnevalt näidatud isotsüanaadi, diisotsüanaadi või triisotsüanaadi osade olemasolu alusel.

R-N=C=O  R’(N=C=O)2  R’’(N=C=O)3 

Rühm jaguneb 11 alarühma isotsüanaatide identiteedi ja oligomeeride ja reaktsioonisaaduste keemiliste funktsionaalsuste (nt uretdioon, biureet, allofanaat, isotsüanuraat, oksadiasintrioon) alusel. Need hõlmavad järgmist:

  1. aromaatsed polüisotsüanaadid ja nende oligomeerid,
  2. MDI polüuretaanid,
  3. alifaatsed polüisotsüanaadid ja nende oligomeerid,
  4. diisotsüanaadi reaktsioonisaadused alkoholidega,
  5. akrülaadiga funktsionaliseeritud monoisotsüanaadid,
  6. funktsionaalsed siloksaanid. ja diisotsüanaadid,
  7. aromaatsed mono-isotsüanaadid
  8. alifaatsed monoisotsüanaadid,
  9. klooritud aromaatsed monoisotsüanaadid,
  10. sulfo-mono-isotsüanaadid,
  11. erinevad mono- ja di-isotsüanaadid

Rühm sisaldab 136 ainet, millest 63 omavad täielikku Reach registreeringut.

ELi tasandi regulatiivsete riskijuhtimismeetmete vajaduse põhjendus (ECHA põhjendus)

Praegu kättesaadava teabe põhjal on vaja (täiendavat) ELi regulatiivset riskijuhtimist – vaadata läbi kehtivate piirangute kirjed 56 ja 74 ning OEL-i ettepanek ja laiendada nende kohaldamisala kõigile isotsüanaatidele rühmas, st kõikidele alarühmadele 1-11, lähtudes nende nahka ja hingamisteid sensibiliseerivatest omadustest.

Aruandes leitakse, et ei saa välistada kahetsusväärset asendamist sama rühma erinevate isotsüanaatidega ja isegi rühmade vahel konkreetsete rakenduste puhul. Seetõttu tehakse ettepanek laiendada piirangu kande 74 ja 56 ning OEL ettepaneku kohaldamisala kõikidele isotsüanaatidele, võttes arvesse hingamisteede ja naha sensibiliseerumist kõigi rühma ainete puhul ning võimalikku asendamist erinevate ainete vahel, millel on erinevad regulatiivsed kohustused.

LISAKS:

Samal ajal tuleks kaaluda, kas piirangu kande 56 tingimused peaksid olema rangemad, et need oleksid tõhusad tarbijate ja elanikkonna riskide vähendamisel (praegu kehtib piirangust erand, kui pakend sisaldab kaitsekindaid).

ECHA regulatiivsete vajaduste hindamise aruande tervikteksti leiab SIIT