Keemiatööstuse innovatsioonipotentsiaali vabastamine Euroopas: üleskutse arukamale teadus- ja innovatsiooni rahastamisele

Jagame Cefic positsioonipaberit innovatsiooni rahastamise parendusvajaduste ja -võimaluste kohta.
Ideed olemas, aga arendamine ja elluviimine on takerdunud
Euroopa Liidus ei puudu innovaatilised ideed, kuid kui asi puudutab nende ideede kasvatamist, kasutuselevõttu ja turule toomist, näitab Mario Draghi koostatud raport „Euroopa konkurentsivõime tulevik“ tõsiseid probleeme – avaliku teadus- ja arendustegevuse (R&I) toetussüsteem on killustunud ja ebatõhus. Seda olukorda süvendavad ka teised maailma piirkonnad, mis pakuvad atraktiivsemaid ja stabiilsemaid reegleid, mille tõttu laienevad ELi ettevõtted mujal ja otsivad sealt ka rahastust.
Selle trendi pööramiseks ja Euroopa ülemaailmse konkurentsivõime tagamiseks peab EL lihtsustama ja integreerima oma killustunud teadus- ja arendustegevuse rahastuskeskkonda. See on eriti kriitiline keemiatööstuse jaoks, mis vajab märkimisväärseid investeeringuid ja rahalist tuge, et kasvatada tehnoloogiaid, mis võimaldavad kliimaneutraalsust, ringmajandust, digitaliseerimist ning ohutute ja jätkusuutlike kemikaalide arendust. Ilma sihipärase rahastamiseta jääb Euroopa tööstuslikus üleminekus maha.
Cefici seisukohadokumendis „ELi teadus- ja arendustegevuse rahastuse parendamine: olemasolevate väljakutsete lahendamine“ tuuakse välja konkreetsed sammud rahastussüsteemi lihtsustamiseks, toetudes Antwerpeni deklaratsiooni punktile 2, kus kutsutakse üles lihtsustama, kiirendama ja integreerima R&I rahastusvahendeid, keskendudes eriti riskide maandamisele ja projektide turule viimisele.
Peamised soovitused:
-
Parandada prognoositavust ja maandada riske kõrge tehnoloogia valmidusastmega (TRL) projektide puhul, kasutades sihipäraseid tööriistu, toetavat poliitikaraamistikku ning optimeeritud rahastusmehhanisme, mis soodustavad tööstuslike uuenduste kasvatamist.
-
Integreerida ja lihtsustada ELi R&I rahastusvahendeid, koondades suuremad programmid, tuues projektidele ajakava paindlikkust ning eelistades rahastuskutseid, mis lähtuvad väljakutsetest, mitte ette määratud lahendustest.
-
Luua järgmises ELi eelarveraamistikus (2027–2034) strateegilistele sektoritele eraldiseisev teadus- ja arendusfond, et toetada kriitiliste tehnoloogiate ja toodete tootmist, nagu on määratletud strateegilises tegevuskavas 2024–2029 – keemiatööstus peab olema selgelt esindatud.
-
Arendada keemiatööstusele mõeldud „ühe kontaktpunkti“ platvorm, mis koordineeriks rahastusvõimalusi keskse süsteemi kaudu (näiteks Euroopa strateegiliste tehnoloogiate platvormi STEP eeskujul), võimaldades ettevõtetel liikuda varasest uurimistegevusest kuni turule jõudmiseni.
-
Ühitada piirkondlik ja Euroopa rahastus, sealhulgas era- ja avaliku sektori investorite jaoks, võimaldades ELi vahenditel „toetada“ projekte, mida piirkondlik rahastus üksi ei kata.
-
Kiirendada kaasrahastamist ja nõudluspõhiseid stiimuleid, luues sujuv rahastusteekond idee tõestamisest kuni turuletulekuni.
-
Vähendada bürokraatiat ja lihtsustada toetuste taotlemist, kõrvaldades ebavajalikud tehnilised nõuded ja standardiseerides dokumentatsiooni, tagades tõhusama protsessi.
Lihtsustatud, riskimaandatud ja tulemuspõhine rahastuslähenemine on võtmetähtsusega, et kiirendada Euroopa tööstuslikku ümberkujundamist, viia uuenduslikud ideed kiiremini turule ning tagada pikaajaline konkurentsivõime.
📄 Loe Cefici seisukohadokumenti: Improving the EU R&I Funding Landscape